neděle 15. září 2013

Skutečně multifunkční olej z cucurbita pepo

Tykev obecnou zná asi každý. O její popularitu se zejména postaral světoznámý svátek Halloween, při kterém  její plody získávají osobitou tvář. Kromě funkce dekorativní  je opravdovým pokladem v kuchyni. Oranžová dužina slouží jako základ pro polévky, ale i nejrůznější  koláče a výborně chutná připravená  na grilu. Nižší pozornost je  pak věnována dýňovým semínkům, jejichž konzumace výrazně propívá našemu zdraví. Skutečnou bombou pro naše tělo je pak olej, který se získává přímo ze semínek. Někdy jej můžete najít pod označením Štýrský dýňový olej, neboť právě v Rakousku se těší obrovské popularitě. Já jsem na něj narazila úplnou náhodou v Intersparu ,aniž bych  po něm nějak cíleně pátrala. Ze zvědavosti jsem si jej přinesla domů a po 3-4  měsících pravidelného používání vás chci seznámit s tímto skutečně multifunkčním zázrakem.

Trocha teorie

V oleji najdete nenasycené matné kyseliny a zajímavé látky, které jsou jakousi přírodní verzí hormonů -  cucurbitaciny. Dle dostupných informací dokážou zpomalit degenerativní procesy v našem těle,  a tak zamezit předčasnému stárnutí. Vyznačuje se regeneračními schopnostmi, které urychlují buněčnou obnovu. Dýňový olej lze rovněž charakterizovat jako minerální elixír. Nad ostatními oleji   vítězí nejvyšším obsahem organicky vázaného zinku.  Jeho užívání výrazně napomáhá při problémech s prostatou a rovněž účinně bojuje proti zhoubnému bujení.  Jeho konzumace zklidňuje trávicí trakt a dokáže povzbudit krevní oběh. Kromě těchto benefitů bojuje proti padání vlasů a funguje jako  zpevňovač nehtů.  Je doporučován lidem, které trápí akné, neboť výrazně tlumí jeho projevy a zklidňuje podrážděnou pokožku.

Jak na něj

Z výše uvedených řádků je více než patrné, že dýňový olej strčí do kapsy všemožné pilulky z lékárny. Jak jej ale užívat, abyste  jeho síly využili naplno? Nabízí se mnoho alternativ.
Až si domů lahvičku s olejem přinesete a nalijete první lžičku, asi vás překvapí barva. Je temně zelená až do hněda. Olej je opravdu hutný a  jeho chuť mi připomíná oříšky. Užívat jej můžete vnitřně, ale i jinou formou.  Obecně se doporučuje 1 až 4 čajové lžičky denně. Já si jednou denně dopřávám tu nejmenší dávku tak, že olej přimíchám do nějakého salátu. Rozhodně je to příjemnější varianta, než olej do sebe lít jen tak bez ničeho. Zde bych chtěla upozornit, že dýňový olej je primárně určen pro studenou kuchyni. Jako varování bych chtěla ještě jednou zdůraznit jeho pozitivní účinky na trávící trakt, proto s jeho testováním počkejte na domácí podmínky a rozhodně jej nezkoušejte před odchodem do práce! V tomto ohledu jsou dopady opravdu značně individuální.

Jelikož má olej napomáhat ke krásnějším vlasům, aplikovala jsem jej ve formě vlasového zábalu. Do vlhkých vlasů a pokožky jsem vmasírovala asi 2 lžíce oleje, vše jsem ukryla do igelitové čepice a počkala 3 - 4 hodiny. Vše jsem pak důkladně vymyla. Vlasy jsou opravdu hebké a lesklé, to se musí uznat. Pozitivní účinky dostávají trochu hořčí příchuť při pohledu do vany. Na vlasové zábaly je dost nepraktický, všude, kde vám ukápne, zůstávají tmavé skvrny, které lze sice odstranit, ale mnohem hůře než ostatních olejů (například kokosového). Z tohoto důvodů si dýňové zábaly raději odpustím a dopřávám svým vlasům kokosový nebo mandlový olej.



Po 3 měsících užívání

Lahvička obsahuje 250 ml. Každý den jsem poctivě jedla 1 lžičku a  2 x zkusila zábal. Objem mi  při této frekvenci  užívání vystačil na 3 až 4 měsíce.  Myslím tedy, že jsem opravdu vhodný kandidát na to, abych mohla zhodnotit účinky tohoto elixíru.  Za mě olej dostává jedničku s hvězdičkou a předčil Biosil a podobné potravinové  doplňky. Nejviditelnější efekt jsem zpozorovala zejména na vlasech, rostou skutečně rychleji a  odvážím se tvrdit, že získávají i větší pevnost.Jak prospívá mému srdci a cévám, si netroufám zatím tvrdit, ale mám jakýsi lepší pocit, že  dělám něco navíc pro své zdraví za pomoci čistě přírodního preparátu. Minulý týden jsem doplnila jeho zásoby a budu si ho opět dopřávat každý den  už jen proto, že mi prostě chutná.

Kde koupit


Dýňový olej nenajdete v každém obchodě. Když pominu internet, v kamenných prodejnách na něj jen tak nenarazíte. Dokonce absentuje i v některých dobře zásobených zdravých výživách. Já si ho kupuju v Intersparu, kde 250 ml seženete za 180 Kč. To je cena, která dost lidí odradí, proto vám poradím následující. V Intersparu se celkem pravidelně konají nejrůznější slevové akce na zdravou výživu, během kterých opravdu můžete výrazně ušetřit. Mně se povedlo olej ukořistit za skvělých 140 Kč. Kdo chce olej pouze ochutnat, může se podívat po značce Saloos, která nabízí několik velikostí. Nejmenší obsahuje 50 ml a přijde vás na cca 100 Kč. Myslím, že i matematičtí analfabeti si uvědomí, jak se toto minibalení prodraží, takže doporučuju rovnou to  větší.  Pokud vás zaujal a chcete ho stůj co stůj, eshopy se zdravou výživou jsou otevřené 24 hodin denně. I když se zdá cena vysoká a i já jsem měla před nákupem dost velké předsudky, že možná vyhazuju  peníze oknem, dnes musím konstatovat, že jsem se mýlila. Když  uvážím všechny pozitivní dopady dýňového oleje na lidské zdraví navíc v čistě přírodní formě, myslím, že je to jeden z nejlevnějších prostředků, jak bojovat za zlepší kondice  našeho organizmu. Uvědomte si , kolik člověk utratí za různé multivitamíny v lékárně. Sečtěte částky za další „nepostradatelné“ věci  a zjistíte, že 140 Kč je opravdu to nejmenší minimum, které můžete do své tělesné  schránky. 

3 komentáře:

  1. Moc hezký článek. :)
    Myslím, že dýňový olej je docela opomíjená záležitost... Oproti kokosovému, který teď zažívám boom. :) Musím ho zase někdy koupit. Nejraději ho jím, na vlasy mi ho přijde škoda, protože mi chutná...:D

    OdpovědětVymazat
  2. Tento typ článků mám moc ráda, díky za příjmné počtení:)

    kissabee.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za návštěvu mého blogu, milé komentáře i konstruktivní kritiku.